Om jullie in deze gekke tijden nog steeds van verhalen te voorzien, interviewen we wekelijks een renner of begeleider. Afgelopen weken hebben we Jasper, Bart, Robin, Thomas, Jeffrey, Xavier, Arne en Kelvin al geïnterviewd. Deze week is het de beurt aan Mario Silva. Mario is 28 jaar oud, woont in Den Bosch en komt uit het zonnige Portugal. Mario is nu al vijf jaar actief in de wielersport, waarbij hij dit jaar zijn derde seizoen rijdt in de kleuren van Tempo Hoppenbrouwers-VIRO.
Jaarlijks rijdt Mario ruim 20.000 kilometer. Deze kilometers worden zowel buiten op de racefiets als binnen in de virtuele wereld van Zwift gereden. Zo reed Mario afgelopen winter ook mee tijdens de Beneliga, de grootste e-racing wedstrijd van de Benelux. Om een beter beeld van Mario te krijgen, hebben we hem geïnterviewd.
Hoe ben je met het wielrennen begonnen?
Voordat ik begon met fietsen heb ik 18 jaar Taekwondo gedaan op topniveau. Echter heb ik deze sport in 2016 ingeruild voor de fiets. In eerste instantie was dit vooral bedoeld om mijzelf fietsend gezond te houden en om te genieten van het fietsen. Met de tijd is mijn interesse gegroeid en daardoor heb ik een aantal Grand Fondos gereden.
In 2018 heb ik de kans gekregen om de XCO-wedstrijd te rijden tijdens het universitair WK in mijn geboorteplaats Braga in Portugal. Tijdens deze wedstrijd heb ik vrienden gemaakt die mij later hebben geholpen om een ploeg in Nederland te vinden. TWC Tempo heeft mij de kans gegeven om mijn wieleravontuur voort te zetten in Nederland.
Welke disciplines van de wielersport beoefen je en waar gaat je voorkeur naar uit?
Meestal rijd ik op mijn racefiets in Nederland. Als ik in Portugal op vakantie ben, wil ik de mountainbike ook nog wel eens pakken. Hiermee rijd ik dan vooral wedstrijden.
Je bent begonnen met fietsen in Portugal. Hoe verschilt dat van het fietsen in Nederland?
Toen ik in Portugal woonde heb ik een aantal wedstrijden gereden, wat zeker anders is dan in Nederland. In Portugal rijden wij meer Grand Fondos en wedstrijden op de mountainbike. Wielrennen op de weg is vooral voor profs, waardoor het ook erg moeilijk is om daar binnen een ploeg wedstrijden te mogen rijden. Dit geldt vooral als je op latere leeftijd pas begint met fietsen, zoals dat voor mij geldt.
Vergeleken met Nederland heeft eigenlijk iedere wedstrijd minimaal 1000 hoogtemeters. Daarnaast worden er bijna nooit criteriums georganiseerd. In Nederland zijn alle wedstrijdrenners superfit en explosief, waardoor ik in eerste instantie moeite had om mee kunnen doen. Echter heeft deze manier van rijden me nu beter en sterker gemaakt.
Betreft het weer is het fantastisch om in Portugal te fietsen. Het is eigenlijk altijd lekker weer met temperaturen tussen de 15 en 40 graden Celsius tijdens het wielerseizoen. In Nederland is het altijd koud, winderig en regenachtig op alle vlakke wegen.
Hoe ziet een trainingsweek er voor jou uit?
Ik train zes dagen per week, waarbij ik minimaal 1,5 uur per dag op de fiets zit. Via het onlineprogramma TrainingPeaks krijg ik een trainingsplan van mijn coach uit Portugal. Ik heb geen voorkeur voor specifieke trainingen. Alles vind ik leuk op de herstelritjes na, want dat gaat me te langzaam ;).
Als ik in Portugal ben probeer ik altijd om zo veel mogelijk kilometers en hoogtemeters te maken. Daar heb ik ook veel collega renners voor waaraan ik mezelf kan meten en beter mee kan worden.
Ben je bezig met voeding en heb je favoriete gerechten voor en na de koers?
Ik denk dat eten erg belangrijk is. Hierdoor probeer ik ook altijd om gezond te eten in bijvoorbeeld de vorm van fruit, havermout, rijst en pasta. Tijdens trainingen eet ik zoveel mogelijk hetzelfde als dat ik ook tijdens wedstrijden zou doen.
Op welke prestaties ben je het trotst?
Om te beginnen ben ik twee keer Portugees kampioen geworden tijdens het universitair NK. Maar nog trotser ben ik op hoe ver ik tot nu toe ben gekomen met het fietsen. Elk jaar word ik sterker, wat met een fulltimebaan als verpleegkundige niet altijd makkelijk is.
De vetste uitdaging die ik ooit gedaan heb was een solo rit van 244 kilometer met meer dan 6000 hoogtemeters om naar de Vuelta te kijken in 2016 toen ik in Portugal was.
Hoe zie je je wielertoekomst?
Ten eerste ik wil mijn vermogenswaardes verhogen. Daarna wil ik langere wedstrijden rijden en de ploeg helpen om podiumresultaten te behalen. Door de coronacrisis is het wat moeilijker om plannen voor wedstrijden te maken, maar dit jaar wil ik ook proberen om het Portugese kampioenschap te rijden.